به گزارش سازمان بسیج سازندگی استان قم، سمنان گلخانه کاکتوس «مصطفی عارفیـان» متولد سال ۱۳۶۱بزرگ شده شـهر قم است. سمنان گلخانه کاکتوس پدرش یکی از عکاسان برجسته قمـی بود کـه در سال۱۳۸۱به رحمت ایزدی پیوست. سمنان گلخانه کاکتوس سه برادر و دو دارد کـه بعد از فوت پدر قسمتی از هزینـه های جاری خانواده بـه دوشش افتاد.

مصطفی از دوران نوجوانی بـه گیـاهان کاکتوس شدیدا علاقمند شده هست و از همان دوران، اولین گیـاه کاکتوس را به منظور خودش مـی خرد و بر اثر یک اتفاق، انگیزه اش به منظور جمع آوری گل های کاکتوس بیشتر مـی شود.

با وی درون خصوص فعالیت «کاکتوسی» اش گفت‌وگویی انجام داده ایم:

*از نحوه شروع فعالیت و مدت زمانی کـه در این کار هستید بگویید؟

یـازده سال هست که درون این حرفه مشغول بـه کار هستم. اوایل کار فقط از روی علاقه بـه این کار کشیده شدم و فقط با یک گلدان علاقه مند شدم.به این صورت کـه در راه برگشت از مدرسه یک کاکتوس دیدم و خ کـه به ترک بند دوچرخه ام بستم ولی متاسفانـه درون راه بازگشت بـه خانـه افتاده بود و وقتی کـه رسیدم و دیدم کاکتوس نیست بسیـار ناراحت شدم ولی ناامـید نشدم و بعد از این کـه وارد دانشگاه شدم چند کاکتوس خ و شروع بـه جمع آوری و تکثیرشان شدم. بـه تدریج کار بـه جایی رسید کـه مادرم تهدیدم مـی کرد کـه اگر فقط یک گلدان دیگه بخرم همـه آنـها را مـیریزد توی کوچه، زیرا تمام راه پله پر شده بود و دیگر جایی نداشتیم.

*چگونـه و با چه سرمایـه ای کارتان را گسترش دادید؟

به پیشنـهاد یکی از دوستانم درون سال ۱۳۸۷ یک گلخانـه روی پشت بام خانـه با چند تکه چوب و پلاستیک متری زدم از آنجایی کـه تجربه نداشتم تمام گلدان هایم را زیر آن چیدم و بعد از چند وقت بـه نمایشگاه گیـاهان زینتی بـه تهران رفتم و بعد از سه روز کار درون آنجا بـه خانـه آمدم و اولین کاری کـه کردم بـه کاکتوس ها سر زدم و دیدم بیش از نیمـی از آنـها زیر افتاب شدید از بین رفته اند و بسیـار ناراحت شدم ولی باز هم نا امـید نشدم و ادامـه دادم و باز هم از گلخانـه های کرج اقدام بـه خریداری کاکتوس کردم که تا آنجایی کـه از برنامـه «در شـهر» آمدند به منظور مصاحبه و رفته رفته کارم گسترش پیدا کرد و کار بـه جایی رسید کـه فضای پشت بام کم بود و نیـاز بـه فضای بزرگ تر و و گلخانـه ای بزرگ تر داشتم. این درون حالی بود کـه هیچ سرمایـه ای به منظور راه اندازی گلخانـه ای بزرگ تر نداشتم. از سازمان های ذیربط درون خواست کمک کردم ولی متاسفانـه درون همایش ها و جلوی دوربین وعده کمک مـیدادند ولی بعد از این کـه دوربین ها مـی رفت کاملا واضح زیر وعده های خودشون مـیزدند و پنج سال از عمر من را درون راه پله های اداره هایشان تلف د. که تا اینکه کـه خدا تلاشم رو دید. یکی از کارکنان اداره بـه من پیشنـهاد داد یکی از دوستانم مزرعه زراعی دارد مـیتونم معرفی کنم که تا کار رو گسترش بدهم.

من هم کـه خسته شده بودم و ناامـید از کمک مسئولین قبول کردم و با صاحب اونجا بـه توافق رسیدم ولی سرمایـه  زیـادی به منظور شروع کار نداشتم. مجبور بودم خودم تمام کار های اونجارو انجام بدم و در ماه رمضان با تمام گرما و سختی شروع کردم بـه درست فضا به منظور گلخانـه و بعد از پنج ماه کار مشقت بار توانستم درون سال ۹۱گلخانـه را افتتاح کنم.

*عالعمل سایرین نسبت بـه پیشرفت شما چطور بود؟

خیلی ها مـی گفتند این کار فایده ندارد و بدرد نمـی خورد ولی من ناامـید نشدم و با تلاش بیش تر ادامـه دادم که تا این جا کـه بزرگترین گلخانـه کاکتوس درون استان قم با بیش از ۲۷۰۰گونـه کاکتوس دارم.

*متوسط درون آمد و بازار فروش محصولات چگونـه است؟

من چیزی درون حدود ۱۵۰مـیلیون تومان سرمایـه گذاشته ام و مـیانگین درون ماه حدود سه ملیون درون آمد دارم ولی درون عین حال کـه نسبت بـه سرمایـه درون آمد کمـی داردم ولی برکت زیـادی دارد و حداقل مـی دانم کـه لقمـه ام حلال هست و سود پول از بانک ها نمـی گیرم.

البته بـه تازگی با وارد کردم کاکتوس از کشور چین آسیب زیـادی بـه ما مـیزنند درون حالی کـه این گیـاهان بـه دلیل این کـه با مواد شیمـیایی رشد مـیکند مرغوبیت ندارد و زود از بین مـی رود.

*برای چند نفر اشتغال زایی کرده اید؟

در این جا بـه جز خودم دو نفر دیگر مشغول بـه کار هستند البته از خوبی های این کار این هست کهانی کـه قبلا درون اینجا کار مـی د کار رو یـادشان دادم و کمکشان کردم و الان توانسته اند به منظور خودشان گلخانـه بزنند.

*از مسئولین چه مطالبات و خواسته هایی دارید؟

الان با توجه بـه این کـه مقام معظم رهبری این همـه تاکید بر اقتصاد مقاوتی دارند ولی هیچ پشتیبانی ای از ما تولید کننده های داخلی نمـی شود بـه غیر از این کـه کمکمان نمـی کنند سنگ پیش روی پایمان هم مـی اندازند از تمام مسئولینی کـه مـی توانند کمک کنند عاجزانـه خواهش مـیکنم که تا با کارآفرینان همکاری کنند.

*بازدید کنندگان چه ساعاتی مـی توانند  جهت بازدید از گلخانـه مراجعه کنند؟

علاقه مندان مـی توانند جهت بازدید صبح ها از ساعت ۹الی ۱۳و عصرها از ساعت ۱۷الی ۲۱ بـه نشانی انتهای بلوار شـهید محلاتی روستای مبارک آباد کوچه قنادی مـهران(جاده حاجی آباد آقا) دست راست درب آخر مراجعه کنند.

: سمنان گلخانه کاکتوس




[از یک اتفاق ساده به منظور کارآفرین نمونـه که تا احداث بزرگترین ... سمنان گلخانه کاکتوس]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 28 Jun 2018 23:44:00 +0000